استارتاپ چیست؟ عوامل موثر در موفقیت استارت آپ، از ایده تا اجرا

نویسنده: شبنم پرويزي
استارتاپ چیست؟ عوامل موثر در موفقیت استارت آپ، از ایده تا اجرا

در پاسخ به سوال، استارتاپ چیست و چگونه توانسته است اقتصاد کشورهای بزرگ دنیا از جمله آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد؛ باید گفت که استارت آپ به کسب و کار نوپایی گفته می‌شود که اصلی‌ترین هدف آن به حرکت درآوردن یک ایده است. چنین کسب و کارهایی ظرفیت بالایی برای رشد سریع دارند.

 

انواع استارتاپ‌ها

 استارت اپ‌ها انواع مختلفی دارند بسته به هدفی که یک استارتاپ دنبال می کند، نوع آن مشخص می‌شود. برای مثال بعضی استارتاپ‌ها بیشتر به دنبال ارائه خدمات و رضایت بیشتر مشتری هستند که می‌توان به استارتاپ‌های حوزه استخدام و کاریابی، استارت آپ‌های گردشگری، استارت آپ‌های حوزه سلامت و استارت اپ‌های حقوقی در این نوع اشاره کرد. ارزش گذاری در هر کدام از این استارتاپ‌ها بنا به هدف آن متفاوت است.

 

  • استارتاپ‌های اجتماعی

بعضی استارتاپ‌ها هستند که هدف آن‌ها فقط این است که دنیا را به جایی بهتر تبدیل کنند و به دنبال سهم بازار نیستند، از جمله می‌توان به استارت اپ‌های اجتماعی اشاره کرد.

 

  • استارتاپ‌های حوزه سلامت

هر چند که راه‌اندازی استارت اپ در حوزه سلامت با چالش‌های فراوانی همراه است اما در سال 2021 بیش از 200 استارت آپ در حوزه سلامت موفق به جذب سرمایه شده است. استارت آپ‌های حوزه سلامت اصولا بر دو اساس شکل می‌گیرند: 

  1. تمرکز بر تشخیص دارو
  2. شرکت‌های نرم افزاری در حوزه سلامت
  • استارتاپ‌های حقوقی

این استارت آپ‌ها با هدف خدمات حقوقی برای افراد تاسیس می‌شوند، بر اساس آماری که CBinsights (موسسه بزرگ تحقیقات فناوری) ارائه کرده است، میزان سرمایه گذاری بر روی استارت اپ‌های حقوقی در گذر زمان رفته رفته افزایش یافته و مبلغ قابل توجهی دارد که خود نشان دهنده‌ی موفقیت این استارت آپ‌ها می‌باشد.

 

  • استارتاپ‌های گردشگری

صنعت گردشگری و توریسم به دلیل ارتباط نزدیک با حوزه خدماتی از جمله حمل و نقل، اقامت و … ظرفیت‌های گسترده‌ای برای فعالیت‌های نوآورانه و استارت آپی دارد و همین موضوع باعث افزایش محبوبیت این استارت‌اپ در دید کارآفرینان شده است. امروزه استارت آپ های موفقی در این صنعت فعالیت می‌کنند که هر کدام راهکار و ایده خلاقانه ای را دنبال کرده‌ است.

 

چگونگی راه‌اندازی یک استارت آپ موفق

برای راه اندازی و یا ساخت یک استارتاپ موفق (کسب و کار نوپا) 7 گام مهم و اساسی وجود دارد که به اختصار به آن اشاره می شود:

  1. ایده: کسب و کار خود را در ذهن بسازید. بدون هیچ محدودیتی به آینده فکر کنید. با مطالعه بازار ایده‌های ناب و پرسود را انتخاب کنید.
  2. برنامه ریزی: با مطالعه و بررسی بازار سعی کنید یک تیم مرکزی قوی برای کسب و کار خود انتخاب کنید. نوشتن راهبرد و تعیین اهداف این قدرت را به شما می‌دهد که ایده خود را تبدیل به کسب و کاری پر سود کنید.
  3. استراتژی رشد: با توجه به راهبرد و هدفی که در نظر داشتید، بهترین استراتژی را به کار ببرید.
  4. راه اندازی کسب و کار و گسترش آن: این مرحله شامل راه اندازی استارت آپ، شروع به تولید، خدمت رسانی و انتخاب متخصص برای هر بخش می شود. برای گسترش و رشد کسب و کار خود، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده کنید.
  5. جذب سرمایه گذار: با جذب سرمایه گذار و گرفتن مجوزهای قانونی به کسب و کار خود رونق بخشید.
  6. تحقق: به منظور آنکه کسب و کار شما به رسمیت شناخته شد، استارتاپ خود را به شرکت تبدیل کنید.
  7. موفقیت: به دنبال تثبیت سود و منافع خود باشید.

 گام ها و مراحل موفقیت استارت اپ ها- از ایده برای شروع استارتاپ تا تجاری سازه یک ایده و درآمدزایی

 

چرا "استارتاپ ویکند" (startup weekend)  یک رویداد بسیار مهم در استارتاپ است؟

یکی از مهم ترین رویدادهای استارت اپی که می‌توان به آن اشاره کرد، استارت آپ ویکند است. این رویداد یک رویداد آموزشی-تجربی است که در سه روز متوالی، شرکت کنندگان مراحل 1 الی 5 از مراحل بالا (از ایده تا اجرا و جذب سرمایه گذار) را طی می‌کنند. معمولا این 3 روز، روزهای پایان هفته می‌باشند.

 

برترین استارتاپ‌های دنیا 

برای معرفی بهترین استارت آپ‌های دنیا، فقط ملاک معرفی استارت اپی که گردش مالی بالایی دارد، نیست. عواملی مثل بازتابی از اهمیت استارت آپ در صفحه‌های مجازی و در نظر گرفتن تاثیر اجتماعی آن نیز اهمیت دارد. در واقع بر اساس این ملاک‌ها هر استارت آپ ارزش گذاری شده و در میدان رقابت و مقایسه با استارت آپ‌های دیگر قرار می‌گیرد تا برترین استارت آپ‌ها مشخص شوند.

بر این اساس سایت استارت آپ رنکینگ، به هر استارت اپ و بر اساس ملاک های ذکر شده و همچنین موقعیت یک شرکت استارت آپی در مقایسه با استارت اپ‌های فعال در همان کشور و یا ایالت، یک امتیاز اختصاص می‌دهد و بر اساس این امتیاز برترین استارت آپ‌های دنیا را با ذکر کشور مربوطه در یک لیست معرفی می‌شوند.  

با توجه به آنکه موقعیت و شرایط هر کشور تاثیر بسزایی در شکل گیری یک استارت اپ دارد. سایت استارت آپ پیل، استارت آپ‌های موفق در هر کشور در حوزه عمرانی را معرفی می‌کند. که می‌تواند کمک بسزایی در شناخت موفق‌ترین استارتاپ‌های خارجی باشد.

 

استارتاپ‌های موفق ایرانی

برای معرفی برترین استارت آپ‌های ایرانی نیز بر اساس سایت استارت اپ رنکینگ ، می‌توان به استارت اپ‌های دیجی کالا، آنتورک، جابینجا، ترب و… اشاره کرد. برای مثال استارت آپ جابینجا یکی از استارت آپ‌های موفق در حوزه استخدام و کاریابی می باشد و رتبه 567 جهانی را به خود اختصاص داده است.

 

روش‌های تامین مالی و جذب سرمایه گذار برای استارت آپ

در دنیای استارت آپ‌­ها که ذهنیت "پیشرفت، پیشرفت و پیشرفت" حاکم است. ممکن است فرآیند تجاری سازی یک استارتاپ که نیاز به سرمایه گذار دارد را به چالش جدی بکشاند. در واقع این مهم نیست که استارتاپ در چه سطح تکنولوژی و خلاقیتی قرار دارد، زمانی می‌توان یک استارتاپ موفق داشت که از نظر مالی تامین باشد. اگر شما استارتاپ و یا کسب و کارهای نوپایی را راه انداخته باشید و به دنبال جذب سرمایه گذار می‌گردید، باید بتوانید نظر سرمایه گذاران را به خود جلب کنید.

 

 

اصطلاحات استارتاپی

برای معرفی مهمترین اصطلاحات استارت آپی در جذب سرمایه گذار و ارائه استارت اپ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیچ (Pitch)
  • پیچینگ (Pitching)

واژه پیچ (Pitch) به مکانی عمومی گفته می‌شود که افراد برای فروش کالای خود به آنجا می‌­روند، با اقتباس از این اصطلاح، به تمام مراحلی که از ابتدای طرح تا جذب یک سرمایه ­گذار و شروع یک استارتاپ باید طی شود، پیچ استارت آپ گفته می‌شود، که در پایان این مراحل و در قالب‌­های گوناگون، این استارت اپ‌ها برای سرمایه گذاران ارائه می‌­شوند که میزان موفقیت و یا عدم موفقیت آن استارتاپ در تامین مالی خود، بر اساس روند پیچینگ آن استارت آپ سنجیده می‌شود. 

 

  • پیچ دک (Pitch Deck)

ارائه مختصر و یا نمای کلی از برنامه تجاری، چشم انداز و هدف استارت آپ است که نحوه‌ی کار و فعالیت و همچنین استراتژی کسب درآمد را معرفی می‌کند.

 

  • سرمایه گذار ریسک پذیر (Venture Capital)

به سرمایه گذارانی گفته می‌شود که با انتظار کسب سود فراوان، خطر بیشتری را می‌پذیرند. این شرکت‌ها منابع مالی استارت آپ‌ها را تامین می‌کنند، در مالکیت استارت اپ‌ها سهیم می‌شوند و با مشارکت فعالانه خود برای شرکت مورد نظر ارزش افزایی می‌کنند.

 

روش های تامین مالی استارتاپ از طریق جذب سرمایه گذار برای استارت اپ

 

از گرفتن مشورت و داشتن مشاوره برای استارتاپ، غافل نشویم.

برای کم کردن ریسک و بالا بردن درصد سود، مشاوره با افراد موفق در حوزه استارت اپ به شما کمک خواهد کرد که قدرت رویارویی با چالش‌های مختلف که خود به تنهایی قادر به حل آن‌‌‌ها نخواهید بود را داشته باشید و یک استارتاپ موفق را عرضه کنید. این مشاوره استارتاپ ها می‌تواند در هر سطحی از روند استارت آپ و یا هر حوزه‌ای که استارتاپ با آن درگیر است، باشد.

برای مثال می‌توان از مشاوره استارت اپ در روند تجاری سازی استارت اپ، در زمینه‌های حقوقی، ارزش گذاری استارتاپ و یا حتی در زمینه توسعه مشتری برای یک کسب و کار باشد. قابل ذکر است که شتاب دهنده‌ها نیز در موفقیت یک استارت آپ می‌تواند مهره کلیدی باشند. در واقع شتاب دهنده‌ها شرکت‌ها و یا افرادی هستند که از استارتاپ‌ها (کسب و کارهای نوپا) حمایت می‌کنند و به آن در به کارگیری استراتژی کاربردی در فرآیند آموزش، تولید و فروش محصول کمک می‌کند. شتابدهنده گذر تنها شتابدهنده فعال در جزیر کیش است که خدمات فضای استقرار، سرمایه‌گذاری بذری، مشاوره، منتورشیپ و آموزش استارتاپ‌ها را در طی دوره شتابدهی ارائه می‌دهد.

 

مشاوره استارتاپ - شتاب دهنده ها- مشاوره با افراد و استارت اپ های موفق- راه اندازی استارت اپ موفق

 

چگونه استارت اپ خود را ثبت کنیم؟

برای به رسمیت درآوردن استارتاپ خود، حتی قبل از تبلیغات و معرفی استارتاپ، اقدام به ثبت کنید. البته ثبت استارت آپ صرفا به این مفهوم نیست که لوگو و یا نام استارتاپ خود را در سامانه ثبت استارتاپ به ثبت برسانید، بلکه شامل ایده ی اجرایی شدن آن و یا ثبت ایده فکری نیز می‌شود. به خاطر داشته باشید اگر فعالیت‌های یک استارت اپ به صورت رسمی و قانونی انجام شود، در نظر معامله گران نیز اعتبار بیشتری خواهید داشت کما اینکه حق و حقوق شما در فعالیت‌های تجاری کسب و کارتان محفوظ خواهد بود. 

برای ثبت استارتاپ نیاز به مجوز دارید اما در اینجا به اختصار از ثبت استارت اپ در قالب‌های مختلف صحبت خواهیم کرد. استارتاپ‌ها می‌توانند در 7 قالب زیر ثبت شود و به یک شرکت استارتاپی تبدیل شوند. این قالب‌ها شامل: سهامی خاص، با مسئولیت محدود، مختلط سهامی، مختلط غیر سهامی، تضامنی نسبی و تعاونی می‌شوند. متداول‌ترین آن در ایران، ثبت یک استارتاپ در قالب سهامی خاص و مسئولیت محدود می‌باشد.

 

ثبت استارتاپ- سامانه ثبت استارت اپ- مجوز های لازم برای ثبت استارت آپ

 

3.0 امتیاز از 2 رای