بررسی جزییات لازم برای 🔰راه‌اندازی استارتاپ موفق🔰 در 7 گام مهم و اساسی

نویسنده: شبنم پرويزي
بررسی جزییات لازم برای 🔰راه‌اندازی استارتاپ موفق🔰 در 7 گام مهم و اساسی

اگر به فکر راه‌اندازی استارتاپ هستید، احتمالا در مورد آنچه می‌خواهید به فروش برسانید و یا حداقل بازاری که قصد ورود به آن را دارید، تصوری داشته‌اید. راه‌اندازی استارت اپ نیاز به در نظر گرفتن جزییات زیادی دارد، هر ایده‌ای می‌تواند یک ایده‌ی پولساز و یا موفق باشد و داشتن ایده برای شروع استارت آپ لازم است. اگر فکر می‌کنید استارت اپ شما می‌تواند کاری را انجام دهد که شرکت‌های دیگر نمی‌توانند انجام دهند و یا ارزان‌تر و یا سریع‌تر می‌تواند انجام دهد.

پس دست به کار شوید و به جستجوی شرکت‌های موجود در صنعت انتخابی خود بپردازید، از عملکرد رهبران فعلی برندهای مطرح در صنعت الگو برداری کنید و بررسی کنید که چگونه می‌توانید بهتر عمل کنید. این تجربه را در تمام مراحل راه ‌اندازی به کار ببرید و با کمترین ریسک به جلو حرکت کنید. در این مقاله می‌توانید چک لیست راه‌ اندازی استارتاپ، از اقدامات، جزییات ضروری و قوانین راه اندازی استارتاپ را در 7 گام مهم و اساسی بدانید.

 

1. ایده

در مرحله ایده پردازی باید جزییات اصلی را در نظر داشته باشید، "چرا" ایده خود را تعریف کنید، مهم است که بدانید چرا به دنبال راه اندازی استارت اپ رفته‌اید. از خودتان بپرسید که دامنه‌ی تجارت شما برای تامین نیازهای شخصی طراحی شده است و یا برای رفع نیاز بازار؟ مشتریان خود را شناسایی کنید از خود بپرسید که این مشتریان چه کسانی هستند؟ چرا از شما خرید می‌کنند؟ و اینکه خود شما چرا می‌خواهید با این مشتریان کار کنید؟ جواب به این سوال‌ها وظایف و عملکرد شما و استارتاپ‌­تان را روشن می‌کند.

 

صفر تا صد راه اندازی استارتاپ، ایده برای شروع استارتاپ،

 

2. برنامه ریزی

کلیات مدل کسب و کارتان در حال حاضر موجود است بر این اساس برای استارت آپ خود یک نام تجاری در نظر بگیرید.  بررسی بازار و انجام تحقیق در حوزه بازار و مشتریان هدف، مهم‌ترین نقش را در تهیه طرح تجاری و یا همان بیزینس پلن دارد. این اقدامات می‌تواند شامل انجام نظرسنجی‌ها، ایجاد یک تیم مرکزی متمرکز و قوی و تحقیقات بر روی اطلاعات عمومی و seo باشد. برای آنکه یک طرح تجاری برای استارتاپ خود بنویسید باید این سوالات را در ابتدا از خود بپرسید، هدف استارتاپ شما چیست؟ مشتریان شما چه کسانی هستند؟ اهداف نهایی استارتاپ‌تان چیست؟هزینه راه‌اندازی استارت آپ خود را چگونه تامین می‌کنید؟

با انجام این تحقیقات می‌توانید مشتری هدف، نیازها و رفتارهای مشتریان هدف را بهتر بشناسید و از محدودیت‌ها و فرصت‌های بازار هدف خود مطلع شوید و یک تحلیل نسبت به عملکرد رقیب‌هایتان داشته باشید. قبل از شروع به فروش محصول، باید یک نام تجاری برای استارتاپ خود بسازید. با در نظر گرفتن یک استراتژی بازاریابی، کانال‌های مختلفی از جمله: وب سایت استارتاپ، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی، یک راه تعامل فعال با مشتریان خود ایجاد کنید. یک لوگو و یا یک نماد برای استارت اپ خود ایجاد کنید که افراد به کمک این برند به راحتی شما را بشناسند. وبسایت شما یک سرمایه بزرگ برای استارت آپ شماست، بنابراین این دارایی‌های دیجیتال را با محتواهای جالب و مرتبط در مورد استارت اپ خود به روز نگه دارید. 

 

بیزینس پلن، صفر تا صد راه اندازی استارتاپ

 

3. استراتژی رشد

بهترین استارتاپ‌ها دارای محصولات و یا خدماتی هستند که نسبت به محصولات و یا خدمات رقیب‌های خود متفاوت است. همین تفاوت تاثیر چشمگیری در فضای رقابتی شما ایجاد می‌کند و ارزش منحصر به فردی را برای استارت اپ شما در دید مخاطبانتان ایجاد می‌کند. با توجه به راهبرد، هدف و طرح تجاری که در نظر داشتید، استراتژی رشد برای استارتاپ خود به کار بگیرید. داشتن استراتژی به استارتاپ شما کمک می‌کند که بدانید استارتاپ شما به چه سمتی می‌رود، چگونه بر مشکلات احتمالی غلبه خواهد کرد  و برای ادامه به چه چیزهایی نیاز دارد.

غالبا کارآفرینان به قدری از تجارت و یا استارت آپ خود هیجان زده و یا مطمئن هستند که اصلا بر روی تعریف یک استراتژی برای خروج از کسب و کار نمی‌اندیشند، در صورتی که ایجاد یک ایده درباره آنکه چگونه نهایتا از کسب و کار خارج شوید شما را مجبور می‌کند که به آینده نگاه کنید و مسائل را واقع بینانه‌تر ببینید. استفان کاوی در کتاب هفت عادت مردمان موثر به تکنیک "شروع از نقطه پایان ذهنی" اشاره می‌کند و معتقد است که این تکنیک به معنای شروعی با درک واضح از مقصد و سپس حرکت به سوی آن است.

 

استراتژی راه اندازی استارتاپ

 

4. راه اندازی استارتاپ و گسترش آن

دارایی خود را بررسی کنید. هر کسب و کای در ابتدا نیازمند هزینه است بنابراین باید تعیین کنید که چگونه این هزینه‌ها باید تامین شوند و بهتر است بدانید که هزینه راه‌اندازی استارتاپ شما چقدر خواهد شد. از آنجا که ممکن است هر استارتاپی مدتی طول بکشد تا به درآمدزایی پایدار برسد، لازم است که یک عنصر اساسی برنامه ریزی مالی برای خود در نظر بگیرید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید تعیین کنید

چه مقدار پول نیاز دارید آن است که به کمک آنالیز تساوی، تجزیه و تحلیل کنید. در واقع این آنالیز یک فرمول بسیار ساده دارد، کافیست نسبت هزینه‌های پرداختی ثابت استارتاپ خود را به قیمت متوسط محصول خود که هزینه‌های پرداختی متغیر از آن کم شده باشد را حساب کنید و ملاک ارزیابی قرار دهید و میزان سودآوری استارتاپ خود را تعیین کنید. از خود بپرسید: برای تأمین هزینه‌های استارت اپ، چه مقدار درآمد لازم است ایجاد کنم؟ کدام محصولات یا خدمات سودآور هستند و کدام یک با ضرر فروخته می‌شوند؟

برای قیمت‌گذاری روی محصول و خدمات خود، در نظر داشته باشید که هزینه تولیدتان چقدر است و رقبا چگونه محصولاتشان را قیمت‌گذاری می‌کنند. از خود بپرسید: هزینه‌های ثابت چقدر است، هزینه‌های متغیر چقدر و هزینه کل چیست؟ چه حجم کالاها یا خدماتی را باید بفروشید تا سودآور باشد؟ از خود بپرسید: "چگونه می‌توانم هزینه‌های ثابت کلی خود را کاهش دهم؟ چگونه می‌توانم هزینه‌های متغیر در واحد را کاهش دهم؟ چگونه می‌توانم فروش را بهبود بخشم؟"

 مراقب هزینه‌های خود باشید. هنگام شروع کار بیش از حد هزینه نکنید و هزینه‌های شغلی خود را کنترل کنید تا اطمینان حاصل کنید که در مسیر درست استارت اپ خود قرار دارید. در پایان بانک تجاری مناسبی را برای فعالیت‌های استارتاپ خود در نظر بگیرید، به سراغ بانک‌هایی بروید که با شرایط بازار محلی هماهنگ هستند و بر اساس مشخصات و کلیت تجارت شما، با شما کار می‌کنند. از خرید بیمه برای استارت آپ خود غافل نشوید، خرید بیمه مناسب برای استارت اپ شما گام مهمی است. رسیدگی به حوادثی مانند خسارت اموال ، سرقت یا حتی دادخواست مشتری می‌تواند هزینه‌بر باشد، بنابراین باید تمام جوانب را در نظر داشته باشید.

 

راه اندازی استارتاپ، گسترش و توسعه استارتاپ، راه اندازی اپ، راه اندازی آپ

 

5. جذب سرمایه گذار

از طریق‌های مختلفی می‌توانید برای استارتاپ خود سرمایه اولیه جذب کنید، برای تامین سرمایه اولیه نیاز به اعتبار دارید که معمولا توصیه می‌شود در این مرحله مجوزهای لازم را برای استارتاپ خود دریافت کنید، همچنین مقدار هزینه مورد نیاز و گزینه‌های پیش رو نیز مطرح است. اگرچه تامین وام از بانک اغلب دشوار است  اما می‌تواند نقطه شروع خوبی برای تامین سرمایه اولیه استارت آپ شما باشد. جذب سرمایه گذار برای تامین سرمایه اولیه نیز گزینه خوبی است. البته به علت ماهیت استارتاپ‌ها، سرمایه گذاران خاص‌تری حاضر به سرمایه گذاری بر روی یک استارتاپ هستند. به اصطلاح به این سرمایه گذاران، سرمایه گذار ریسک پذیر (Venture Capital) گفته می‌شود. این سرمایه گذاران می‌توانند سرمایه خوبی در اختیار استارتاپ‌ها قرار دهند با این انتظار که نقش عملی در اداره استارت اپ داشته باشند. 

جذب سرمایه گذار برای راه اندازی استارتاپ

6. تحقق

ساختار حقوقی استارت آپ خود را تعیین کنید، در نظر داشته باشید در صورت بروز مشکل، ساختار استارت اپ شما به طور قانونی بر همه چیز از نحوه ثبت مالیات تا مسئولیت‌های شخصی تاثیر می‌گذارد. بعد از تعیین ساختار حقوقی خود، استارتاپ‌تان را در دولت و سازمان امور مالیاتی ثبت کنید. در این راه می‌توانید از مشاوره استارتاپ‌ حقوقی نیز کمک بگیرید.

 

7. موفقیت، به دنبال تثبیت سود و منافع خود باشید

به محض آنکه محصول شما برای اولین بار به فروش برسد آغاز کار برای استارت اپ شماست. برای سودآوری و ثبیت استارت آپ، همیشه باید در حال پیشرفت باشید. شما ممکن است بهترین استراتژی را برای استارتاپ خود در نظر گرفته باشید اما به محض انکه کار خود را آغاز می‌کنید ممکن است اوضاع تغییر کند و شما باید آماده و مایل برای سازگاری با شرایط جدید باشید و به سرعت مسئله را حل کنید. به عنوان یک کارآفرین ارزش شما در حل مشکلات نهفته است. این مشکلات ممکن است برای محصول و یا خدمات استارتاپ خودتان باشد و یا مربوط به حل مشکلات سازمانی استارتاپ‌تان باشد. نکاتی که در این مقاله ذکر شد به شما در راه اندازی استارت آپ و رشد آن کمک کند اما هیچ وقت برنامه کاملی وجود ندارد که به شما بگوید که چه زمانی بهترین زمان برای شروع به کار است. بنابراین مهم‌ترین اصل برای راه اندازی استارت اپ موفق، باید خود را با شرایط وفق دهید.

 

 

متداول ترین سوالاتی که در مورد راه‌اندازی استارتاپ پرسیده می‌شود:

  • چگونه بدون پول، می‌توانم استارتاپ خود را شروع کنم؟

در ابتدا تصور هزینه راه اندازی استارت آپ سخت است و معمولا افراد به این فکر می‌کنند که باید هزینه‌ی بسیار زیادی وجود داشته باشد که بتوان یک استارتاپ را راه‌اندازی کرد، واقعیت این است که راه اندازی استارتاپ با هزینه کم دور از تصور نیست، بهتر است بدانید که بدون هیچ گونه سرمایه اولیه نیز می‌توانید استارتاپی موفق راه‌اندازی کنید.

 بر روی یک ایده کار کنید و بر اساس مهارتی که دارید یک محصول/خدمات جذاب و ابتکاری عرضه کنید و با تلاش در موقعیتی که هستید سعی کنید کسب و کارتان را توسعه دهید و هنگامی که آماده برای شروع یک طرح تجاری بودید باید به سراغ سرمایه بگردید. برای تامین این هزینه می‌توانید توجه سرمایه گذاران را به ایده خود جلب کنید و حامی مالی برای استارتاپ خود پیدا کنید. همچنین می‌توانید مبلغی از درآمد ماهیانه خود برای تهییه یک روند جدید برای رشد استارتاپ‌تان اختصاص بدهید البته گزینه‌هایی مثل گرفتن وام از طریق بانک و یا موسسات مالی هم مطرح است.

  • چه زمانی بهترین زمان برای شروع استارتاپ است؟

پیدا کردن این زمان ایده آل برای هر فرد متفاوت است اما اولین و مهم ترین گزینه برای شروع آن است که وقت کافی برای اختصاص دادن توجه خود به راه‌ اندازی استارتاپ داشته باشید. اگر استارتاپ شما محصول و خدمتی ارائه می‌دهد که مربوط به فصل خاصی است، بهتر است یک فصل قبل از شلوغ‌ترین زمان سال، استارتاپ خود را راه‌اندازی کنید.

بهترین زمان برای شروع استارتاپ

 

5.0 امتیاز از 1 رای