کارآفرینی چیست و به چه کسی کارآفرین می ­گویند؟

نویسنده: زهرا مهرابي
کارآفرینی چیست و به چه کسی کارآفرین می ­گویند؟

آیا برای شما هم پیش آمده که از خود بپرسید ایده کارآفرینی چگونه به یک کسب و کار پربازده تبدیل می­ شود؟ انواع کارآفرینی چیست؟ آیا کسی که می­ خواهد کسب و کاری را شروع کند باید هوش کارآفرین داشته باشد؟ فرصت های کارآفرینی کدامند و آیا می­توان کارآفرینی با سرمایه کم ایجاد کرد؟ اگر جواب هر کدام از این پرسش ­ها و پرسش­ های بیشتر در حوزه کار آفرینی را نمی­ دانید ما اینجا در شتابدهنده گذر هستیم تا به شما کمک ­کنیم.

 

کارآفرینی چیست؟ آشنایی با انواع کارآفرینی

 

کارآفرینی چیست و به چه کسی کارآفرین می­ گویند؟

در تعریف رسمی کارآفرینی داریم که، کارآفرینی (entrepreneurship) به فرآیند شروع یک تجارت و بیزینس تا رسیدن به سود و رفع یکی از نیاز­های اجتماعی است. کارآفرین (entrepreneur) کسی است که با ارائه یک راهکار جدید یا تولید یک محصول جدید در صدد رفع نیازهای جامعه خود برمی­ آید. کارافرین با پذیرش ریسک تلاش می ­کند که با چالش ­های رو به رو دست و پنجه نرم کند و از فرصت­ ها به خوبی استفاده کند.

 

کارآفرین کیست؟ کارآفرین موفق چه ویژگی هایی دارد؟

 

انواع کارآفرینی

وقتی از یک کسب و کار کارآفرینانه صحبت می ­شود پای دو نوع کلی از کسب و کار به میان می آید:

1.     کسب و کارهای کوچک و متوسط SME ( Small and Medium Enterprises)

2.     کارآفرینی بر مبنا نوآوری IDE (Innovation Driven Entrepreneurship)

 

تفاوت کارآفرینی IDE با SME

کسانی که به دنبال راه اندازی یک کسب و کار کوچک و متوسط (SME) هستند در اصل به ایجاد یک کسب و کار محلی و تعدادی شغل با درآمد متوسط فکر می­ کنند اما رویکرد دسته دوم (IDE) راه اندازی یک شرکت بزرگ برای ورود به بازارهای جهانی و رقابت بین المللی است. همانطور که مشخص است کارآفرینی بر مبنا نوآوری ریسک بیشتری دارد و نیازمند تخصص بیشتری خواهد بود.

 در ادامه به تقسیم بندی جزیی ­تری در مورد انواع کارآفرینی می ­پردازیم:

کارآفرینی درون سازمانی:

کارآفرینی درون سازمانی یا کارآفرینی سازمانی بر مبنای ایجاد ارزش بیشتر شکل می­ گیرد. کارآفرین سازمانی (Intrapreneur) به کسی گفته می­ شود که برای ارزش آفرینی و نوآوری، با حفظ سمت شغلی قبلی خود به دنبال کسب قدرت و اختیار بیشتر برای عملی کردن ایده های خلاقانه خود است. این نوع کارآفرینی زمانی شکل می گیرد که کارآفرین قدرت ریسک پذیری پایین ­تری داشته باشد یا اینکه با قدرت ریسک پذیری بالای خود، تشخیص دهد که این ایده به لحاظ استراتژیکی به صورت مستقل موفق نخواهد شد و نیازمند یک پشتوانه است.

کارآفرینی فردی:

در این نوع از کار آفرینی، کارآفرین تمامی عملکردهای مدیریتی از ایده تا عمل را خود به تنهایی انجام می ­دهد. کار آفرین پس از خلق ایده به تنهایی به دنبال منابع و سرمایه لازم برای اجرایی کردن کار خود است به عبارت دیگر کسب و کار مستقل ایجاد می­ کند. کسب­ و­کار در این نوع می ­تواند از نوع سنتی و خانگی، اینترنتی، کوچک و متوسط باشد.

کارآفرینی اجتماعی:

کارآفرین اجتماعی عمدتا بر روی خلق ایده برای محصول و خدماتی تمرکز می ­کند که بتواند نیازها و مشکلات اجتماعی را حل کند. هدف این کارآفرین عمدتا تبدیل جهان به جای بهتری برای زندگی است و به سودآوری یا به دست آوردن سهمی از بازار محدود نمی­ شود.

کارآفرینی جهانگردی:

ایده کارآفرینی جهانگردی و گردشگری هم مناسب سرمایه گذاران کلان است که سرمایه زیادی در اختیار دارند و در پی انجام کسب و کاری بزرگ در حوزه گردشگری هستند مانند شرکت­ های هواپیمایی و هم کارآفرینانی که با سرمایه کمتری قصد ورود به صنعت گردشگری و جهانگردی و درآمدزایی گردشگری را دارند. از جمله فرصت های گردشگری می ­توان به موارد زیر اشاره کرد: راهنمای گردشگری، رستوران و کافه، هتل و اقامتگاه، خدمات حمل‌ونقل، تهیه و عرضه‌ی سوغات، وبلاگ‌نویسی درباره‌ی سفر و گردشگری و ...

آشنایی با انواع کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی ،فردی و اجتماعی

 

هوش کارآفرینی چیست؟

هوش کار آفرینی به مجموعه ای از مهارت های نرم و ذهنی گفته می­ شود که کارآفرین در مسیر خود می ­تواند آن را یاد گرفته و آن را به یک عادت تبدیل کند تا در مسیر سخت کارآفرینی بتواند به کمک آن موفق گردد.

محققان حوزه کارآفرینی دو نوع مهارت را برای شروع کارآفرینی لازم می­ دانند:

  • مهارت نرم
  • مهارت سخت

مهارت نرم به آن دسته از مهارت ­ها گفته می­ شود که به کارآفرین کمک می­ کند تا بتواند روابط مستحکم ­تری با اعضای تیم خود و نیز سایرین داشته باشد. مثل مهارت هدف گذاری، مدیریت زمان، توانایی حل مسئله، خودآگاهی و سایر مهارت های از این دست.

مهارت­های نرم با تمرین و ممارست می­ تواند به یک سبک زندگی تبدیل گردد و از یک فرد عادی یک کارآفرین موفق بسازد. هوش کارآفرینی باعث ارتقاء و رشد زندگی افرادی است که دوست دارند زندگی متفاوتی نسبت به گذشته خود داشته باشند.

هوش کارآفرینی شامل چهار حوزه مهارتی می­شود:

  1. مهارت های فردی
  2. مهارت­ های ارتباطی
  3. مهارت­ های تیمی
  4. مهارت­ های عمومی

رسیدن به تمام این مهارت­ هاست که باعث می­شود کارآفرین بتواند ارتباط موثرتری با دیگران برقرار کند که منجربه موفقیت او و کسب و کار وی گردد.

 

ویژگی­های کارآفرین موفق:

  • انتخاب یک تجارت صحیح:

همانطور که میدانید کارآفرینی کار سختی است به همین دلیل برای ورود به این عرصه باید تجارتی انتخاب شود که متناسب با علاقه فردی باشد. انتخاب نوع بیزینس باید به گونه ای باشد که علاوه بر احتمال موفقیت، متناسب با روحیات فردی بوده تا فرد بتواند در آن ثابت قدم باقی بماند و تمام تمرکز و حواس خود را روی آن بگذارد.

  • ریسک پذیری:

ریسک پذیری شاید اولین گام برای ورود به صنعت کارآفرینی باشد. این ریسک پذیری باید حساب شده باشد و از ریسک های پرخطر که نتیجه ای در برنخواهند داشت دوری گزید. دیدگاه متفاوت کارآفرین در پذیرش ریسک است که باعث می­شود یک فرد به کارآفرین نمونه تبدیل شود.

  • مسئولیت پذیری:

کارآفرینان در قبال تمام کارهایی که انجام می­دهند باید مسئولیت پذیر باشند. در واقع کارآفرین موفق کسی است که نهایت مسئولیت و پاسخگویی را در برابر آنچه خلق کرده است و ارزش جدیدی که به وجود آورده است را دارا باشد.

  • انتخاب مخاطب و گروه هدف:

هر تجارتی که صورت می­پذیرد برای همه افراد جذاب نیست. یکی از مهم­ترین فاکتورهای یک کارآفرین موفق در نظر گرفتن سن، جنسیت، درآمد، فرهنگ و ... است. کارآفرین به دنبال گروه هدفی است که پاسخی مثبت به آنچه که او خلق کرده است را بدهد.

  • برنامه ریزی:

برنامه ریزی در تمام کارها منجربه موفقیت خواهد شد. برنامه ریزی تجارتی هر کارآفرین باید در راستای اهداف و استراتژی های او باشد تا موفقیت سرمایه گذاری و تجارت وی را تضمین کند. همچنین می­ توان به کمک آن میزان موفقیت را اندازه گیری نمود.

 همچنین ویژگی­ های روانشناختی زیادی در مورد کارآفرینان مطرح شده است که در زیر فقط به نام بردن آنها بسنده می­ کنیم:

  • نوآوری و خلاقیت
  • آرمان گرایی
  • آینده نگری
  • با اعتماد به نفس و دارای کنترل درونی بالا
  • عمل گرایی
  • انعطاف پذیری
  • دلسرد نشدن از شکست در مسیر

کارآفرینی فردی چیست؟ انواع کارآفرینی و ویژگی های کارآفرین موفق

 

کتاب در مورد کارآفرینی:

در دنیای امروز و با توجه به رونق بسیار زیاد بسترهای مجازی، وبینارهای زیادی در مورد کارآفرینی و موفقیت در کسب و کار برگزار می­شود. اما شاید برای شروع خواندن کتابهای متناسب با این حوزه خالی از لطف نباشد. در ادامه به معرفی پرفروش­ترین کتابهای کسب و کار و کارآفرینی می پردازیم:

معرفی 30 کتابی که هر کارآفرین باید بخواند:

  1. کتاب “درس‌های ایلان ماسک“ اثر آندرو نایت
  2. کتاب “راه انداختن يک کسب‌ و کار جديد“ به قلم اندرو شرمن، لوک جانسون، مایکل دل
  3. کتاب “از خوب به عالی“ نوشته جیم کالینز
  4. کتاب “پیشرفت در کسب و کار“ نوشته‌ی جک هی‌هاو
  5. کتاب “استارت آپ نوپای هفت روزه“ به قلم دن نوریس
  6. کتاب “قلاب“ نوشته  نیر ایال
  7. کتاب “رضایت مندی در کسب‌وکار: یک راه برای سود، اشتیاق و هدف” نوشته تونی شی
  8. کتاب “تغییر مسیر: زنان، شغل و میل به پیشرفت” اثر شریل سندبرگ
  9. کتاب “خانم رئیس” اثر سوفیا آموروسو
  10. کتاب “۷ عادت مردمان موثر: درس‌های قدرتمند در تغییر شخصی” نوشته استفان کاوی
  11. کتاب “موج سوم: دیدگاه کارآفرین در آینده” اثر استیو کیس
  12. کتاب “سرسختی در زمینه پول‌آفرینی” نوشته آنتونی رابینز
  13. کتاب “سرسختی؛ قدرت اشتیاق و پشتکار”  نوشته آنجلا داک ورث
  14. کتاب “از صفر به یک : نگاهی به شرکت‌های استارتاپ و نقش آن‌ها در ساخت آینده” اثر پیتر ثیل
  15. کتاب “راهنمای کارآفرینان: هدایت گام به گام برای ساختن شرکتی موفق” نوشته استیو بلنک و باب دورف
  16. کتاب “انگیزه” اثر دنیل پینک
  17. کتاب “جادوی بزرگ: زندگی خلاقانه با غلبه بر ترس” به قلم الیزابت گیلبرت
  18. کتاب “نوپای ناب: کارآفرینان امروزی چگونه از نوآوری برای‌ خلق کسب‌وکارهای بسیار موفق استفاده می‌کنند؟” نوشته اریک رایز
  19. کتاب “کلید را بزن: چگونه زمانی که تغییر سخت است، تغییر ایجاد کنیم؟” اثر دن هیث و چیپ هیث
  20. کتاب “چشمک زدن: قدرت تفکر بدون فکر کردن” نوشته مالکوم گلدول
  21. کتاب “هفته کاری ۴ ساعته: فرار از ۵ تا ۹ ساعت کاری، در هر کجا که باشید، به ثروتمندان جدید بپیوندید” اثر تیمورثی فریس
  22. کتاب “معمای نوآوران: وقتی تکنولوژی‌های جدید باعث شکست شرکت‌های بزرگ می‌شوند” نوشته کلیتون‌ کریستنسن
  23. کتاب “رهبر الهام بخش کسب‌وکار خود باشیم: با چرا شروع کنید و دایره طلایی موفقیت را بسازید” به قلم سیمون سینک
  24. کتاب “سمفونی ‌کفش‌ها: خاطرات بنیان‌گذار شرکت نایکی” اثر فیل نایت
  25. کتاب “وسواسی باشید یا معمولی باقی بمانید” نوشته گرنت کاردون
  26. کتاب “الون ماسک: تسلا، اسپیس اکس و جستجوی آینده‌ی رویایی” اثر اشلی ونس
  27. کتاب “منحنی خلاق: چگونه ایده‌های درست را در زمان مناسب توسعه دهید” نوشته آلن گانت
  28. کتاب “گم‌شده و بنیانگذار: راهنمای بسیار صادقانه دنیای استارتاپ” اثر ‌رند فیشکین
  29. کتاب “عادت‌های اتمی: روش ساده و ثابت‌شده‌ای برای ساخت عادت‌های خوب و ترک عادت‌های بد“ اثر ‌جیمز کلیر
  30. کتاب “بهانه ممنوع! قدرت نظم و انضباط شخصی برای موفقیت در زندگی شما“ نوشته برایان تریسی

معرفی 30 کتابی که هر کارآفرین باید بخواند. پرفروش ترین کتاب های کسب و کار

 

کارآفرینی در ایران:

کار آفرینی در ایران به شکل امروزی نسبت سایر کشورها از قدمت کمتری برخوردار است و عمده فعالیت های کارافرینی در ایران به صورت سنتی انجام می­ گیرد. اما اکنون با تحول سیستم­ های کارآفرینی نوین ، افزایش کسب و کارهای اینترنتی و نیز افزایش اعتماد مردم به این نوع کسب و کارها روند رو به رشدی را در ایران شاهد هستیم.

فرصت های کارآفرینی در ایران

ایران با دارا بودن منابع و ظرفیت های بسیار طبیعی و نیروهای انسانی کارآمد، می ­تواند با فراهم کردن بسترهای مناسب در جهت آموزش کارآفرینی و ایجاد خلاقیت، کارآفرینی را در دل جامعه جای دهد.

چهار عامل موفقیت برای شروع روند کارآفرینی در ایران را می­ توان به صورت زیر معرفی کرد:

  • ایده خوب و قابل اجرا
  • تیم خوب و متخصص
  • داشتن یک بستر برای معرفی آنچه که خلق کرده اید
  • یک برنامه برای رشد و درآمدزایی

همچنین توجه به اینکه بعضی از مشاغل درآینده نه چندان دور جای خود را به کسب و کارهای اینترنتی می­ دهند ضروری است. پس ابتدا باید با توجه به شرایط امروز، نیازهای جامعه را شناسایی کرد، ایده متناسب با رفع آن نیاز را خلق کرد و با سرمایه گذاری در مسیر کارآفرینی قدم برداشت.

 

ایده های جدید کارآفرینی در ایران

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر ایران، یک سری از کسب و کارها نمی توانند یا نمی­ خواهند که در ایران فعالیت داشته باشند. بومی سازی این نوع کسب وکارها می­ تواند منجربه نتیجه ای مناسب شود مانند موفقیت آپارات در زمانی که یوتیوب فیلتر شد یا رونق خرید و فروش اینترنتی در زمانی که آمازون به ایران خدمات ارائه نمی­ کند. پس می­ توان با الهام از استارتاپ­ ها و شتاب دهنده ­های کشورهای توسعه یافته به رونق کسب و کار جدید در ایران کمک کرد.

با شیوع ویروس کرونا ایده های کارآفرینی در منزل هم برای مردان هم برای زنان جان تازه ای به خود گرفت. دست سازهای خانگی، تولید و فروش لوازم بهداشتی و مراقبت از کرونا، مدیریت شبکه های اجتماعی، تولید محتوا، آموزش های مجازی و ... نمونه ای از ایده های کارآفرینی رونق یافته هستند.

پروژه های کارآفرینی

سایت­های کارآفرینی زیادی وجود دارند که به معرفی بروزترین پروژه های کارآفرینی به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه می ­پردازند. شما می­ توانید نمونه پروژه کارآفرینی را از این سایت­ ها تهیه کرده و با مطالعه آن به سوی کسب و کار خود گام بردارید.

وام کارآفرینی

تهیه منابع مالی اولیه برای اجرایی کردن ایده های کارآفرینی از واجبات آن است. وام کارآفرینی و اشتغال یکی از نمونه وام هایی است که توسط بانک ­های دولتی و خصوصی به متقاضیان داده می­شود. برای دریافت این وام مدارک و شرایط خاصی باید وجود داشته باشد که راه دشواری در پیش خواهد بود.

لازم به ذکر است که برای دریافت وام خوداشتغالی و کارآفرینی باید ایده ای خاص داشت و بتوان به خوبی از آن دفاع کرد. همچنین ایده باید از لحاظ سودرسانی به مرحله ای رسیده باشد که بتواند علاوه بر فراهم نمودن منابع مالی کافی، موجب اشتغال زایی نیروی جوان و خلاق شود. از نکات مفیدی که این نوع وام ها دارند این است که بهره آن در مقایسه با دیگر تسهیلات از مقدار بسیار کمتری برخوردار است.

کار آفرینی با سرمایه کم:

حال که با کلیت کارآفرینی و شرایط آن آشنا شدیم، شاید این سوال پیش بیاید که آیا می­توان با سرمایه کم کارآفرین شد؟ پاسخ این سوال بله است. با وجود تکنولوژی های دیجیتالی و پیشرفت آن، امکان کارآفرینی با سرمایه کم یا بدون هیچ سرمایه ای نیز فراهم است.

اگر به دنبال شغل پردرآمد با سرمایه کم هستید مشاغلی وجود دارند تا شما را به هدف خود برسانند:

  • ایجاد تیم بازاریابی و فروش
  • خرید و فروش محصولات دست دوم قطعات ماشینی
  • تدریس و آموزش خصوصی
  • را اندازی یک آشپزخانه کوچک
  • تولید و بسته بندی و تحویل مواد خوراکی
  • مدیریت شبکه های اجتماعی
  • مشاوره شخصی و تحصیلی
  • طراحی لوگو و تولید محتوا
  • و...