بازاریابی کسب و کار

نویسنده: اليكا پاشازاده فرد
بازاریابی کسب و کار

شاید جالب باشد بدانید که تنها راه اندازی کسب و کار برای داشتن کسب وکار موفق کافی نیست و نیاز به اعمال گام هایی جهت دستیابی به موفقیت در کسب و کار نوپا و کوچک می باشد. بازاریابی کسب و کار کلیدی ترین گام جهت دستیابی به هدف در بیزینس میباشد که موجب جذب مشتری و نیز شناسایی برند می شود. نکته قابل توجه این است که بدون انجام تبلیغات و اطلاع رسانی و بازاریابی کسب و کار به قطع دچار ضرر و کاهش سود خواهید شد و به مرور کسب و کارتان منحل خواهد گشت. با توجه به اهمیت بازاریابی کسب و کار در موفقیت بیزینس ها، شتابدهنده تخصصی گذر در این مقاله به توضیح بازاریابی کسب و کار و اصول بیزینس مارکتینگ (business marketing) خواهد پرداخت.

بازاریابی کسب و مار_موفقیت کسب و کار نوپا|شتاب دهنده گذر

 

بازاریابی کسب و کار (business marketing) چیست؟

بازاریابی کسب و کار تعاریف مختلفی دارد که در این بخش به طور کامل به توضیح بازاریابی کسب و کار چیست خواهیم پرداخت. بازاریابی کسب و کار مجموعه ای از فعالیت ها میباشد که به خلق پیشنهادات و اطلاع رسانی آنها به مشتریان مربوط است. در حقیقت بازاریابی کسب و کار، خلق ارزش با هدف برآورده کردن نیازهای بازار هدف به همراه کسب نمودن سود است.


 

بازاریابی کسب و کار چیست؟_marketing_شتاب دهنده تخصصی گذر

 

فواید و تاثیر بازاریابی کسب و کار

بازاریابی کسب و کار جهت موفقیت کسب و کار به خصوص کسب و کار های نوپا و کوچک امری ضروری می باشد زیرا بدون بازاریابی کسب و کار، احتمال کاهش سود افزایش می یابد که شکست کسب و کار را در پی دارد. بازاریابی کسب و کار دارای فواید و مزایای بسیاری میباشد که به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد:

افزایش فروش: بازاریابی کسب و کار باعث شناساندن کسب و کار به مخاطبان و مشتریان می گردد در نتیجه، مشتریان با شناختی که از کالا و خدمات می یابند باعث فروش بیشتر کالا و خدمات و نیز افزایش سود برای کسب و کار میشوند.

برندسازی: در بازاریابی کسب و کار تنها یافتن مشتری و فروش محصول هدف نمی باشد و برای اینکه کسب و کار موفقی داشته باشید باید برندسازی را نیز در کنار هدف قبلی اعمال نمایید چراکه بدین صورت علاوه بر جذب مشتری، باعث جلب اعتماد وی نیز میشوید.

جایگاه یابی در بازار: از طریق بازاریابی کسب و کار علاوه بر یافتن مشتری هدف، امکان شناسایی رقبا نیز فراهم میگردد که با شناسایی آنان و بررسی عملکردشان میتوان اقدامات موثری برای دستیابی به جایگاه در بازار انجام داد.

 

 

فواید،اهمیت و تأثیر بازاریابی کسب و کار_شتابدهنده گذر


 

انواع بازاریابی کسب و کار

بازاریابی از خلاقیت انسان ها تاثیر می گیرد و با توجه به نامحدود بودن این ویژگی در انسان، انواع بسیاری برای بازاریابی کسب و کار وجود دارد که به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • بازاریابی کسب و کار دیجیتال: علت نام گذاری این نوع بازاریابی کسب و کار، استفاده از اینترنت و فضای مجازی با هدف جذب مشتری و بازاریابی میباشد. از فواید بازاریابی دیجیتال میتوان به گستردگی دامنه ارتباطات و نیز عدم محدودیت به مکان و زمان جهت شناخته شدن نزد مشتری اشاره نمود.
  • بازاریابی کسب و کار درونگرا: در این نوع بازاریابی کسب و کار نحوه ی ارتباط با مشتری به صورت مستقیم نمی باشد بلکه به صورت غیر مستقیم و از طریق ایجاد پل های تبلیغاتی (مانند اینترنت) و با ارسال پیام، جذب مشتری و مخاطب صورت میگیرد.
  • بازاریابی کسب و کار برونگرا: یکی از سنتی ترین انواع بازاریابی، بازاریابی کسب و کار برونگرا میباشد که طیف گسترده ای از مشتریان را هدف قرار داده و از طریق تلویزیون، تماس و حتی ارسال ایمیل مخاطب مورد نظر خود را به صورت تصادفی میابد.

 

انواع بازاریابی کسب و کار(دیجیتالی،برونگرا و...)/شتابدهنده گذر

 

مراحل بازاریابی کسب و کار

همانطور که میدانید برای بازاریابی کسب و کار مانند هر نوع اقدام دیگری جهت موفقیت در بیزینس، مراحلی وجود دارد که باید گام به گام مورد بررسی قرار گرفته و اعمال گردد. در نتیجه حتما به خاطر داشته باشید که در زمان بازاریابی برای کسب و کارتان حتما مراحل زیر را با دقت فراوان انجام دهید تا به هدف مورد نظر خود در کسب و کارتان برسید.

  1. تعیین هدف: در بازاریابی کسب و کار قبل از انجام هر کاری حتما باید هدف و چشم انداز کسب و کار تعیین گردد تا بتوان به نقشه راه مشخص برای انجام بازاریابی جهت رسیدن به کسب و کار پولساز دست یافت.
  2. اولویت بندی اهداف: با توجه به اینکه یک کسب و کار اهداف بسیاری دارد، جهت دستیابی به همه ی این اهداف توسط بازاریابی می بایست اهداف کسب و کار و شرکت را اولویت بندی نمود و به ترتیب به آنها رسیدگی کرد.
  3. پژوهش و تحقیق درباره بازار: شاید جالب باشد بدانید که تمامی شرکت های بزرگ از جمله سامسونگ قبل از ارائه ی محصول جدید حتما درباره بازار تحقیق و پژوهش گسترده انجام میدهند تا بتوانند نیاز اصلی بازار را شناسایی کرده و مطابق با آن نیاز محصول تولید نمایند. در نتیجه پژوهش و تحقیق درباره بازار به عنوان یکی از مهمترین مرحله در بازاریابی کسب و کار، باعث جذب مشتری از طریق رفع نیاز وی میشود.
  4. تعیین نحوه بازاریابی: بعد از شناسایی هدف و اولویت بندی آنها و انجام تحقیق و پژوهش درباره بازار، لازم است نحوه بازاریابی تعیین گردد. همانطور که کمی قبل به انواع بازاریابی کسب و کار اشاره شد، کانال های بازاریابی متنوعی وجود دارد که لازم است به درستی انتخاب گردد تا تخصیص بودجه برای بازاریابی در ابتدای کار صورت گیرد.
  5. یافتن تیم مناسب بازاریابی: داشتن تیم و گروه مناسب در هر بخشی از کسب و کار عامل موفقیت آن بخش میباشد. با یافتن و تشکیل تیم مناسب و توانمند برای بازاریابی کسب و کار می توان به درستی و با موفقیت تمام مراحل برای بازاریابی کسب و کار را طی نمود.

مراحل بازاریابی کسب و کار(business marketing)_شتاب دهنده گذر


 ایده و روش برای بازاریابی کسب و کار

اگر به دنبال ایده و روش برای بازاریابی کسب و کار هستید حتما تا پایان این بخش همراه ما باشید. در این قسمت از سایت شتاب دهنده تخصصی گذرولین شتابدهنده تخصصی در زمینه عمران، انرژی و محیط زیست مستقر در تهران و جزیره کیش به معرفی 4 ایده برای بازاریابی کسب و کار پرداخته شده است تا بتوانید برای بازاریابی کسب  کار خود ایده گرفته و روش های موثر بازاریابی را بیابید.

افزودن وبسایت در نقشه گوگل: با ساخت وب سایت برای کسب و کار خود و افزودن آن به نقشه گوگل، میتوانید کسب و کارتان را در نتایج جستجوی گوگل به مخاطبان نشان داده و از این طریق بازاریابی نمایید.

بازاریابی کسب و کار از طریق فعالیت در فضای مجازی: با توجه به رشد حضور مخاطبان در فضای مجازی از جمله اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و… به راحتی میتوان با صرف هزینه کم از طریق پست و هشتگ گذاری بازاریابی نمود.

استفاده از کارمندان شرکت در بازاریابی: یکی از هوشمندانه ترین اقدامات صورت گرفته در بازاریابی کسب و کار، تبدیل کارمندان به سفیران شرکت و برند می باشد. بدین صورت بدون صرف هزینه میتوان در بخش بازاریابی کسب و کار پیشروی نمود.

بازیابی ایمیلی: یکی دیگر از کم هزینه ترین روش های بازاریابی کسب و کار، بازاریابی از طریق ارسال ایمیل میباشد که به سرعت می توان مخاطبان گسترده ای را در زمان کم مورد هدف قرار داد.

 

استراتژی، روش و ایده بازاریابی کسب و کار/gozar accelerator

 

3.0 امتیاز از 2 رای