کسب و کار (Business)

نویسنده: اليكا پاشازاده فرد
کسب و کار (Business)

در قرن اخیر با توجه به پیشرفت و صنعتی شدن جوامع، داشتن کسب و کار یا بیزینس (Business)  یکی از اصلی ترین دغدغه های شهروندان برای رفع نیاز های مالی می باشد. بر اساس پژوهش های صورت گرفته، اکثر افراد با وجود تلاش برای راه اندازی کسب وکار موفق، جدید و شخصی، با کمبود اطلاعاتی چون انواع کسب و کار، اصول راه اندازی کسب و کار و حتی کسب و کار چیست مواجه هستند.

 شتابدهنده گذر (Gozar accelerator) به عنوان اولین شتاب دهنده تخصصی مستقر در تهران و جزیره کیش در حوزه عمران، انرژی و محیط زیست و با هدف شتابدهی به استارتاپ ها در این مقاله قصد دارد به تمامی سوالات شما در ارتباط با کسب و کار و نیز اصول راه اندازی کسب و کار موفق و شخصی پاسخ دهد.

کسب و کار چیست؟| کسب و کار موفق- شتابدهنده گذر

 

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار یا بیزینس، سازمانی جهت تامین خدمات و کالا برای مشتری است که دارای انواع مختلفی می باشد. یکی از مهمترین انواع کسب و کار و کسب درآمد، کسب و کار اینترنتی است که با توجه به رشد صعودی تمایل افراد به استفاده از اینترنت، کسب و کار اینترنتی وارد دنیای تجارت شده است و نقش موثر و مفیدی را ایفا میکند.

از فواید کسب و کار اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. عدم نیاز به مکان و زمان مشخص

  2. تسهیل در مدیریت کسب و کار شخصی

  3. کاهش هزینه در راه اندازی کسب وکار موفق

  4. گسترده بودن مخاطبان کسب و کار جدید

  5. امکان راه اندازی کسب و کار در منزل

 

کسب و کار اینترنتی و فواید آن- انواع کسب و کار|شتاب دهنده گذر

 

بازاریابی کسب و کار

تنها راه اندازی کسب و کار برای داشتن کسب وکار موفق کافی نیست و نیاز به اعمال گام هایی جهت دستیابی به موفقیت در کسب و کار نوپا و جدید می باشد. بازاریابی کسب و کار کلیدی ترین گام جهت دستیابی به هدف در بیزینس میباشد که موجب جذب مشتری و نیز شناسایی برند می شود. نکته قابل توجه این است که بدون انجام تبلیغات و اطلاع رسانی و بازاریابی کسب و کار به قطع دچار ضرر و کاهش سود خواهید شد و به مرور کسب و کارتان منحل خواهد شد پس برای تداوم کسب و کار و دستیابی به موفقیت و نیز سود بیشتر، بازاریابی کسب و کار به جد اعمال شود.

 

بازاریابی کسب و کار- راز داشتن کسب و کار موفق | تبلیغات کسب وکار

 

 کسب و کار نوپا

امروزه با افزایش نیروی کاری متخصص، معضل بیکاری بیشتر از قبل نمود پیدا کرده و تبدیل به دغدغه اصلی جوانان شده است. راه اندازی کسب و کار نوپا یک گام اساسی برای رفع این مشکل می باشد که نیاز به داشتن ایده، دانش و نیز تیم ماهر است. آنچه در کسب و کار نوپا اهمیت دارد بحث دوام و پایداری کسب وکارنوپا و نیز سرمایه گذاری در این شرکت ها می باشد. 

طبق تحقیقات صورت گرفته تنها 10 درصد از کسب و کارهای نوپا بعد از پنج سال پایدار می مانند که 3 دلیل اصلی انحلال این شرکت های نوپا  به عبارت زیر میباشد:

 

  • اتمام و یا کمبود بودجه: یکی از اصلی ترین دلایل شکست کسب و کار نوپا عدم برنامه ریزی مناسب برای بودجه و در نتیجه اتمام بودجه میباشد که سبب اختلال در روند راه اندازی کسب و کار نوپا و در نهایت شکست آن میشود.   

 

  • تیم و گروه نامناسب: تیم توانمند و با انگیزه مهمترین عامل موفقیت کسب و کار نوپا میباشد. نکته جالب توجه در این است که حتی ایده های بینظیر نیز بدون داشتن تیم توانمند و قوی در نهایت به شکست می انجامد.

 

  • بازاریابی نامناسب کسب و کار: همانطور که اشاره شد بازاریابی نامناسب و همچنین اشتباه در هدف گذاری مخاطب و مشتری اثر مستقیم بر روی زیان کسب و کار شما می گذارد و منجر به از دست دادن مخاطب می گردد.

 

کسب و کار نوپا(استارتاپ)| دلیل اصلی شکست کسب و کار نوپا

 

بوم کسب و کار

بوم کسب وکار که نخستین بار توسط الکساندر استروالدر مطرح شد یک مدل تصویری و ترسیمی از کسب وکار می باشد که دارای چارچوب مشخصی است و از سه دسته موضوع  اصلی تشکیل شده که با پاسخ به 9 سوال اساسی می توان بوم کسب و کار را تکمیل نمود. 

سه موضوع اساسی مطرح شده در بوم کسب و کار عبارت است از:

  1. بخش مرکزی بوم: در این بخش بحث مربوط به ارزش آفرینی نوشته میشود.

  2. بخش راست بوم: پرسش ها و بحث های مربوط به مشتری در این بخش جا دارد.

  3. بخش چپ بوم: دغدغه ها و بحث های مربوط به فضای هسته کسب و کار در این بخش میباشد.

 

بخش 9 گانه بوم کسب و کار:

 

  1. ارزش پیشنهادی: پاسخ به این سوال که چرا مشتریان به سراغ ما خواهند آمد و چه نیازی را تامین کرده ایم؟

  2. نوع ارتباط با مشتری و مخاطب: پاسخ به این سوال که چه رابطه ای با مخاطب داریم و جایگاه مشتری و مخاطب در کسب و کار چیست؟

  3. روش ارتباط با مشتری: پاسخ به این سوال که چگونه و از چه طریقی با مشتری خود ارتباط میگیریم؟

  4. مشتریان هدف و بخش بندی مشتریان: پاسخ به این سوال که چه کسانی مشتری و مخاطبان کسب و کار ما هستند و چه ویژگی مشترکی بینشان وجود دارد.

  5. منابع کلیدی: پاسخ به این سوال که برای ارزش آفرینی و ارائه محصول به مشتری به چه منابعی نیاز داریم و این منابع چگونه تامین می شوند؟

  6. شرکای کلیدی: در این بخش اهمیت رابطه سازی با سایرین مشخص میشود و به پرسش هایی همچون " تامین کنندگان مواد اولیه ما چه کسانی هستند؟ " و یا " موسسات مالی مرتبط با کسب و کار ما چه نهاد هایی هستند؟ " پاسخ داده میشود.

  7. فعالیت های کلیدی: هسته ی اصلی کسب و کار را فعالیت های کلیدی می سازد و اگر این فعالیت ها حذف شوند دیگر چیزی از کسب و کار باقی نمی ماند.

  8. جریان درآمدی: این المان پس از تکمیل سایر بخش های بوم کسب و کار مطرح می شود و اگر کسب و کار درآمد نداشته باشد زنده نخواهد ماند.

  9. ساختار هزینه ها: یکی از بخش های مهم بوم کسب و کار میباشد که حتی در کسب و کار های مشابه کاملا متفاوت است.

بوم کسب و کار چیست ؟معرفی بخش های بوم مدل کسب وکار

 

مشاوره کسب و کار

با توجه به اهمیت استفاده از تجربه سایر افراد برای جلوگیری از ضرر و شکست، مشاوره کسب و کار میتواند مناسبترین روش برای یادگیری از تجربه کارآفرینان موفق باشد و علاوه بر آن مشاوره کسب و کار کمک میکند تا فرصت های راه اندازی کسب و کار را به موقع تشخیص داده و به بهترین نحو بتوان به ایده ها جامه عمل پوشاند.

 

مشاوره کسب و کار چیست و چه اهمیتی دارد؟- شتابدهنده گذر

 

انواع کسب و کار با سرمایه کم

نکته قابل توجه در راه اندازی کسب و کار جدید و شخصی در این است که نیازی نیست ایده کسب و کار شما خیلی عجیب باشد تا نیاز به سرمایه زیاد پیدا کند. شما حتی می توانید با سرمایه کم شروع به راه اندازی کسب و کار جدید خود نموده و کسب و کار موفق داشته باشید. در این بخش به معرفی انواع کسب و کار با سرمایه کم خواهیم پرداخت که در دو دسته کلی "کسب و کار اینترنتی" و "کسب و کار غیر اینترنتی" جای میگیرند که عبارتند از:

کسب و کار اینترنتی با سرمایه کم: مشاوره اینترنتی، طراحی گرافیکی، تولید محتوا، مدیریت شبکه اجتماعی، آموزش مطالب مختلف، تولید پادکست و...

کسب و کار غیر اینترنتی با سرمایه کم: کسب و کار خدماتی، کسب و کار سخنرانی انگیزشی، راه اندازی کسب و کار توریستی و…

 

راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم| انواع کسب و کار با سرمایه کم

 

بهترین کسب و کار در ایران

در راه اندازی کسب و کار، در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی نیز حائز اهمیت و موثر می باشد زیرا باید تمامی جنبه های موثر بر کسب و کار از جمله سیاست و شرایط حاکم بر منطقه را در نظر گرفت. با توجه به شرایط اقتصادی ایران بسیاری از افراد به سمت کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار جدید و شخصی روی آورده اند تا بتوانند برای اقتصاد کشور مفید واقع شوند. در حقیقت برای داشتن کسب و کار موفق لازم است تمامی شرایط که سایرین به عنوان ضعف نگاه میکنند را تبدیل به نقطه قوت خود کرد تا بتوان با رفع نیاز مشتری، مخاطب جذب نمود.

به عنوان بهترین کسب و کار در ایران می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • کسب و کار مرتبط با حوزه درمان: با توجه به پایین بودن هزینه های درمانی در ایران برای مخاطبان خارج از کشور این کسب و کار بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

  • کسب و کار مرتبط با صنعت گردشگری: کشور ایران با دارا بودن تاریخ گسترده و نیز زیبایی های طبیعی و جغرافیایی، سالانه مورد توجه بسیاری از گردشگران جهان قرار میگیرد که به خوبی می توان از این فرصت برای راه اندازی کسب و کار موفق استفاده نمود.

  • کسب و کار مرتبط با برنامه نویسی: با توجه به گسترش اینترنت و گرایش مردم به استفاده از آن، امروزه نیاز به برنامه نویسی و طراحی وب  بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است که میتوان با سرمایه بسیار کم، کسب و کار موفق و شخصی راه اندازی نمود.

  • کسب و کار مرتبط با تدریس و آموزش: یکی از پرسود ترین مشاغل، تدریس و آموزش میباشد که در ایران نیز مخاطبان گسترده ای را دارا میباشد.

 

 

پرسودترین و بهترین کسب وکار در ایران- انواع کسب و کار جدید در ایران

 

4.0 امتیاز از 9 رای