روش‌های جذب سرمایه گذار برای استارتاپ🚀 بررسی اسرار موفقیت آمیز در جذب سرمایه برای استارتاپ💸

نویسنده: شبنم پرويزي
روش‌های جذب سرمایه گذار برای استارتاپ🚀 بررسی اسرار موفقیت آمیز در جذب سرمایه برای استارتاپ💸

جذب سرمایه گذار برای استارتاپ، معمولا اولین گزینه‌ای نیست که استارتاپ‌ها برای تامین مالی خود به سراغ آن می‌روند ولی معمولا با پیشرفت و گسترش کسب و کار، افراد به دنبال جذب سرمایه گذار برای استارت اپ خود خواهند بود. در دنیای تجارت و مخصوصا استارت آپ که پیشرفت و کسب موفقیت حرف اول را می­‌زند ممکن است که کسب و کارهای کوچک را  که برای هدایت محصول خود به سمت تجاری سازی نیاز به سرمایه گذار دارند را به چالش جدی بکشاند. در نظر داشته باشید که این مهم نیست استارت ‌آپ شما در چه سطحی از تکنولوژی هست و یا تا چه میزان خلاقانه و نوآورانه است، مادامی که نتوانید نظر سرمایه گذاران را به استارتاپ خود جلب کنید قادر نخواهید بود که شرایط را برای رشد و گسترش استارتاپتان فرآهم کنید.

 

بهترین زمان جذب سرمایه‌گذار برای استارت آپ چه زمانی است؟ و چه میزان هزینه مورد نیاز است؟

آغاز هر فعالیتی هزینه‌­بر است، پس باید تعیین کنید که این هزینه‌­ها را چگونه باید تامین کنید. علاوه بر آن اگر قصد گسترش و توسعه کسب و کار خود را داشته باشید نیز نیاز به سرمایه دارید اینکه در کدام مرحله از بیزینس پلن استارتاپ­‌تان به سراغ جذب سرمایه‌گذار بروید به ارزش‌­گذاری و نوع کسب و کار شما وابسته است. سرمایه بذری به سرمایه‌­ای گفته می‌­شود که برای تامین هزینه مورد نیاز برای آماده سازی طرح یا نمونه اولیه محصول صرف می­‌شود.

بسیاری از استارتاپ­‌ها شکست می­‌خورند زیرا قبل از آنکه به سود برسند، کمبود پول دارند. پس هرگز این فکر بدی نیست که مقدار سرمایه اولیه و یا مقدار سرمایه بذری خود را بیش از حد لازم ارزیابی کنید. در جذب سرمایه‌ برای استارتاپ چه در زمانی که به دنبال جذب سرمایه برای ایده استارتاپ خود هستید و چه زمانی که به دنبال جذب سرمایه برای توسعه استارتاپ به دنبال سرمایه‌گذار می­‌گردید، در هر دو زمان، با ریسک‌های خاصی مواجه خواهید بود. پس بهتر است برای جذب سرمایه گذار برای استارتاپ به دنبال راه­‌های متفاوتی باشید. رعایت این نکته مهم است که بدانید نحوه‌ی جذب سرمایه گذار برای ایده استارت آپ و یا برای گسترش استارت اپ چه تفاوت‌هایی دارد و روش‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی در هر زمان به چه صورت خواهد بود.

 

جذب سرمایه برای استارتاپ، جذب سرمایه برای استارت اپ، جذب سرمایه برای استارت آپ

 

چگونه می‌توان یک استارت آپ را در نظر سرمایه‌گذاران مطرح کرد؟ نکته‌هایی که باید بدانید

استارتاپ­‌ها معمولا در قالب‌‌های گوناگون همچون مسابقه و ... برای سرمایه گذاران ارائه می‌­شوند و میزان موفقیت و یا عدم موفقیت آن‌ها در جذب سرمایه‌گذار برای استارت اپ  خود، بر اساس روند پیچینگ آن استارت آپ سنجیده می‌شود. برای آنکه بیشترین شانس برای کسب موفقیت در جذب سرمایه گذار برای استارتاپ خود را داشته باشید و اگر بخواهید در مورد "چگونه با سرمایه گذار صحبت کنیم" بیشتر مطالعه کنید، پیشنهاد می­‌شود که نکات زیر را مطالعه بفرمایید.

  1. کار خود را با توضیح مختصر ایده تجاری خود شروع کنید که بلافاصله چشم انداز و هدف شما را منتقل می‌کند. 
  2.  از زمان خود بیشترین بهره را ببرید، بدون عجله و با سرعت ثابت صحبت کنید. برای سوالات وقت بگذارید، اگر شخصی قصد سرمایه گذاری در استارت اپ شما را داشته باشد نیاز به این دارد که با شما گفتگو کند.
  3. داستان راه‌اندازی استارتاپ‌تان را بگویید، با این وجود، در بیان داستان خود، تمرکز زمین خود را فراموش نکنید. احترام گذاشتن به وقت ارزشمند سرمایه‌گذاران باید همیشه در ذهن شما باشد.
  4. ارزش منحصر به فرد محصول یا خدمات استارت آپ خود را منتقل کنید. بیان کنید که چرا محصول و یا استارت اپ شما با محصولات موجود در بازار متفاوت است. برجسته کردن هرگونه حق ثبت اختراع یا مجوزهایی که محصول شما دارد می­‌تواند به شما کمک کند.
  5. اجازه دهید سرمایه‌گذاران محصول و یا خدمات استارت آپ شما را درک کنند. نمایش عکس‌ از محصول می‌تواند برای سرمایه‌گذاران قابل لمس باشد، اما در صورت امکان، به مخاطبان خود اجازه دهید که یک نسخه آزمایشی از محصول شما را ببینند.
  6. در مورد مخاطبان هدف خود صحبت کنید. بگویید که چرا این مخاطبان از محصول شما استفاده می­‌کنند و چرا مخاطب شما هستند. استفاده از اطلاعات بازار و مشتریان ایده‌آل شما می‌­تواند توجیه خوبی برای مشارکت سرمایه گذاران در طرح، ایده و استارت اپ شما شود
  7. همیشه به خاطر داشته باشید که هر ادعایی که در ارائه خود ارائه می‌دهید چه در مورد مشتریان هدف، استراتژی بازاریابی و یا حتی پیش بینی مالی و .... باید از پشتیبانی کافی برخوردار باشند.
  8.  در مورد استارتاپ خود پرشور و مشتاق باشید و هیجان خود را به مخاطب خود منتقل کنید. با این کار سرمایه‌گذاران را متقاعد می­‌کنید که برای غلبه بر سخت‌­ترین چالش‌­ها و مشکلات، تلاش خواهید کرد.
  9. سعی کنید در صحبت­‌هایتان از راهبرد برد/برد استفاده کنید.
  10.  یک دفترچه، بروشور و یا ...برای ارائه فعالیت جامع استارت اپ که به پیچینگ دک (Pitching deck) معروف است، از استارتاپ خود ارائه دهید.
  11.  ارزش اجتماعی استارتاپ خود را بدانید، این روزها، بسیاری از استارت آپ‌ها با ایجاد ارتباط با اهداف مهم اجتماعی، از قدرت کالای اجتماعی استفاده می‌کنند و همین موضوع می‌­تواند انگیزه‌­ی خوبی برای سرمایه‌گذاران باشد. اما در مورد رسالت اجتماعی استارتاپ خود محتاط باشید چرا ممکن است سرمایه‌گذاران خاص را از خود دور کند.
  12.  یک تیم قوی بسازید. بخصوص زمانی که استارت آپ شما تجربه موفقیت چشمگیری نداشته است، قدرت تجربه و سابقه تیم استارت آپ نقش عمده‌­ای در جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ­‌تان را  دارد.
  13.  لباس حرفه‌ای بپوشید
  14.  تمرین ، تمرین ، تمرین. مهم نیست که تا چه حد دنیای تجارت استارت اپ خود را می‌شناسید، باید بتوانید یک سخنرانی جذاب در مورد استارتاپ خود داشته باشید.
  15. یک متخصص حرفه‌ای استخدام کنید تا به شما کمک کند و مرحله شروع کار و ارائه خود را اصلاح کنید. به عنوان مثال ، یک طراح گرافیک خوب می‌تواند به شما کمک کند تا پیچ دک (Pitching deck) خود را با نظم و جذابیت بصری بیشتری ارائه کنید و به شما در برقراری ارتباط موثرتر با سرمایه گذاران احتمالی کمک می‌کند.

 

اصول جذب سرمایه گذار، نحوه جذب سرمایه گذار خارجی

 

از زبان سرمایه‌­داران بزرگ شرکت­‌های سرمایه‌­گذاری، اسرار یک ارائه موفق جذب سرمایه برای استارتاپ را بشنوید

یک کتابچه و یا بروشور از استارتاپ خود که به پیچینگ دک (Pitching deck) معروف است، به سرمایه‌گذاران ارائه کنید. مواردی که در این ارائه قرار می­‌گیرد می‌­تواند شامل اطلاعات محرمانه نیز باشد، موارد کلیدی می‌­تواند شامل: اطلاعات برجسته سرمایه گذاری، ارقام اصلی مالی، مشتریان اصلی شرکت، موانع ورود برای رقبا، توانایی و برنامه ریزی برای دستیابی به پیش بینی‌های آینده، فرصت‌های رشد در آینده برای استارتاپ، قدرت تیم مدیریت، فرصت‌ها در بازار خارجی و خطرات شناخته شده و ... باشد. در این کتابچه نقاط قوت، نقاط ضعف فرصت‌­ها تهدیدها و یا حتی تجزیه و تحلیل مقایسه‌­ای شرکت نیز قرار می‌­گیرد.

از زبان برترین سرمایه گذاران در شرکت‌­های خطر پذیر در مورد راه‌­های موفقیت در پیچینگ (Pitching)، این نقل قول‌­ها وجود دارد.

  •  هر رهبر، مدیر، کارآفرین و یا بنیانگذار در مورد سابقه خود به ما می­‌گوید ، اما این مهم است که در صحبت‌­هایتان در مورد تیم خود در استارتاپ نیز صحبت کنید. این به ما نشان می‌دهد فروتن هستید و نسبت به سایر افراد تیم احترام قائلید.
  •  بر روی جزئیات مالی مسلط باشید. شما باید این آگاهی را نشان دهید که یکی از شغل‌های شما این است که پول نقد شما تمام نمی‌شود. شما باید هوشمندانه در مورد وقت و ارزیابی صحبت کنید. بگویید چرا مبلغ مشخصی را جمع می‌کنید، این پول به شما امکان دستیابی به چه نقاط عطفی را می‌دهد و بعداً چه نقاط عطفی در پیش رو دارید.
  • در 10 جمله، 10 کلمه و یا حتی 10 ثانیه ابتدایی پیچینگ خود، سرمایه­‌گذار را قانع کنید که چرا باید نیم ساعت به صحبت شما گوش دهد.
  • داستان اصلی تأسیس شما مهم است - اما 15 دقیقه از کل زمان ارائه استارتاپ شما را هدر می دهد.
  • از صحبت در مورد نقاط ضعف و یا نگرانی­‌های خود ترس نداشته باشید. عدم تصدیق مهارت­‌هایی که به عنوان یک کارآفرین و بنیانگذار ندارید، ضعف بزرگتری است.
  • پاسخ دادن به سوالاتی که بیشترین ناامنی در آن­ها وجود دارد را تمرین کنید، این ناامنی ممکن است بخاطر نوع کسب و کار شما باشد و یا بخاطر توانایی در ارائه آن. شما نیازی به حذف همه خطرات یا عدم اطمینان‌­ها ندارید ، اما باید بدانید که چگونه درباره آنها صحبت کنید
  • حداکثر 3 خواسته در نظر داشته باشید، اگر سرمایه­‌گذاری به شما گفت" من قصد نوشتن چک را ندارم، اما چه کاری می‌­توانم انجام دهم که مفید باشد؟" در آن صورت شما سه راه‌­حل در ذهن داشته باشید.

 

نحوه ی سرمایه گذاری در استارتاپ ها

 

در اصول جذب سرمایه‌گذار باید به چه مسائل حقوقی توجه کرد؟

این نکته را باید بدانید که بیشتر سرمایه­‌گذاران بر روی استارت آپ­‌هایی سرمایه گذاری می­‌کنند که دارای یک شخصیت حقوقی است، علت آن هم این است که در این استارت اپ­‌ها و یا کسب و کارها می‌­توان بر اساس قانون به تقسیم سهام بین کارآفرین و سرمایه‌گذار اشاره کرد و در واقع ایمن‌­ترین راه‌­حل برای سرمایه‌­گذاران استارتاپ است. همانطور که در مقاله "راه اندازی استارتاپ" اشاره شد،  به علت امکان رشد شرکت، سهولت مقررات مربوط به اعضا و پذیرش در شرکت‌های بورس و فرابورس، ثبت استارتاپ به عنوان شرکت‌ سهامی خاص بهترین گزینه برای ثبت استارتاپ‌ است.

 

یافتن سرمایه گذار، فرم جذب سرمایه گذار

 

1.0 امتیاز از 1 رای