اصولی که باید برای جذب سرمایه گذار بدانیم 🤝

نویسنده: زهرا مهرابي
اصولی که باید برای جذب سرمایه گذار بدانیم 🤝

از بزرگترین چالش‌های راه اندازی یک کسب و کار جدید می‌توان به تامین سرمایه و جذب سرمایه گذار اشاره کرد. هر استارتاپ و کسب و کاری برای ایجاد و توسعه نیازمند جذب سرمایه‌گذار است و می توان گفت که وجود آن می‌تواند عامل بقا و پیشرفت استارتاپ باشد. شتابدهنده گذر همراه شماست تا بتوانید با متناسب‌ترین راه جذب سرمایه گذار آشنا شوید.

 

سرمایه گذار کیست؟

سرمایه گذار به فردی گفته می‌شود که منابع مالی و گاهی اعتبار خود را در اختیار استارت آپ قرار می دهد و در مراحل مختلف راه اندازی کسب‌وکار تا ارائه محصول آن را همراهی می‌کند. اصولا سرمایه گذاران با هدف بهره برداری نهایی از سود حاصله استارتاپ، در آن سرمایه گذاری می‌کنند.

بهتر است برای انتخاب سرمایه گذار به نکات زیر توجه کرد:

  • سرمایه گذاری را جذب کنید که در زمینه کاری شما فعالیت داشته باشد یا بخواهد زمینه کاری خود را گسترش دهد.
  • افرادی هستند که می خواهند دانش خود را در زمینه کسب و کاری شما به جریان بیندازند، پس به دنبال جذب آنها نیز باشید.
  • انعقاد یک قرارداد مالی منطقی که متناسب طرفین باشد گزینه بسیار مهمی است پس سرمایه گذاری را پیدا کنید که این گزینه را بپذیرد.

 

نحوه جذب سرمایه گذار برای استارتاپ | چگونه سرمایه گذار پیدا کنیم؟

 

 

روش‌های رایج جذب سرمایه گذار

 

شتابدهنده ها

کسب و کارهای نوپا و استارت آپ‌ها  معمولا در ابتدای شروع کار خود به شتابدهنده ها مراجعه می کنند و از خدمات ارائه شده توسط آنها استفاده می کنند. جذب سرمایه گذار و ارائه سرمایه نقدی برای توسعه استارتاپ از جمله خدماتی است که شتاب دهنده ها ارائه می کنند. هر شتابدهنده‌ای متناسب با حوزه تخصصی فعالیت خود سرمایه گذاری می‌کند چرا که هم شناخت بیشتری نسبت به بازار تخصصی دارد و هم ابزارهای هدایت کسب و کارهای آن حوزه را در اختیار دارد. شتابدهنده  گذر یک شتابدهنده تخصصی حوزه عمران و انرژی است که می‌تواند در این حوزه ها برای استارتاپ‌ها  جذب سرمایه کند.

 

استفاده از شبکه سرمایه گذاران

مجموعه و شرکت‌هایی وجود دارند که وظیفه جذب سرمایه گذار را به عهده دارند. این مجموعه‌ها با جذب سرمایه گذار، پیش نیازهای مالی استارت اپ‌ها را فراهم می‌کنند. روند کاری آنها اینگونه است که پس از ارسال درخواست، غربالگری اولیه را انجام می‌دهند و سپس از تیم‌ها دعوت می‌کنند تا برای داوران این شرکت، کسب و کار خود را ارائه دهند. پس از این مرحله تیم‌های منتخب، در مقابل سرمایه گذاران ارائه خواهند داشت و در صورت تمایل سرمایه گذاران، وارد فرآیند مذاکره خواهند شد.

 

ارتباط از طریق همکاران و آشنایان

استفاده از ارتباطات دوستانه و همکارانه می‌تواند این فرصت را به استارت آپ را بدهد که بتواند سرمایه گذار مورد نیاز خود را جذب کنند. عموما دو نوع سرمایه گذار وجود دارد:

سرمایه گذاران فرشته ( Angel Investors ) که در مراحل اولیه کسب و کارهای نوپا سرمایه گذاری می‌کنند.

سرمایه گذاران خطر پذیر ( Venture Capitals )  که برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ سرمایه گذاری می‌کنند.

 

استفاده از تامین مالی جمعی

برخی پلتفرم‌هایی وجود دارند که مردم می‌توانند با استفاده از آن بر روی استارت آپ ها سرمایه گذاری کرده و با آنها همراه باشند.

استارتاپ‌ها در این سامانه‌ها به معرفی خود و نوع بیزینس خود، اطلاعات شرکت خود و همچنین اطلاعات مالیشان از جمله میزان سرمایه‌ای که برای شروع نیاز دارند و پیش بینی ای از میزان درآمد در آینده ثبت می‌کنند تا از این طریق بتوانند سرمایه مورد نیاز را از طریق مردم به دست آوردند.

 

برقراری ارتباط مستقیم با سرمایه گذار

 برقراری ارتباط مستقیم با شرکت‌ها و افراد یکی دیگر از روش‌های جذب سرمایه گذار است. شرکت‌هایی وجود دارند که فعالیت آنها صرفا سرمایه گذاری بر روی ایده‌ها و استارت آپ‌ها است. همچنین سامانه‌هایی وجود دارند که لیست این شرکت‌ها را به همراه مشخصات کامل آنها قرار داده‌اند. برای جذب سرمایه گذار کافی است از طریق ایمیل، درخواست خود به همراه مشخصات کامل را برای آنها ارسال کنید تا پس از بررسی کارایی بودن ایده، با شما ارتباط برقرار کنند. این نکته را فراموش نکنید که در این راه باید صبور باشید.

 

اصول جذب سرمایه گذار | معرفی سرمایه گذار و نحوه جذب سرمایه گذار برای ایده

 

 

اصول جذب سرمایه گذار

خود را جای سرمایه گذار بگذارید.

در قدم اول برای جذب سرمایه گذار باید حساسیت او را نسبت به داراییش در نظر بگیرید. قرار نیست سرمایه گذار جذب رویای شما شود. سعی کنید به جای دیکته کردن نیازهای خود، اعتماد او را جلب کنید. مادامی که اعتماد سرمایه گذار دچار خدشه ای شود، نمی‌توانید او را جذب کنید.

 

به جای رویاپردازی از اقدامات گذشته خود بگویید.

قبل از این که به دنبال جذب سرمایه گذار باشید باید روی ایده خود کار کنید. ایده خود را چکش کاری کنید تا به ایده‌ای پخته‌تر دست پیدا کنید. بهتر است در یک بازه چندین ماهه بصورت عملی ایده خود را امتحان کنید تا به مشکلات آن دست یابید. سپس برای جذب سرمایه گذار به زبان ساده بگویید که تاکنون چه اقداماتی برای پخته شدن ایده‌تان انجام داده‌اید و چه چالش‌ها، مشکلات و پتانسیل‌ها را یافته اید.

 

مدل درآمدی و اندازه بازار خود را مشخص کنید.

آن زمانی که برای امتحان ایده خود اختصاص داده‌اید می‌تواند زمان مناسبی برای تست مدل درآمدی شما باشد. پلن درآمدی نباید کلی و مبهم باشد بلکه باید نشان دهد از چه افراد و با چه سازوکاری درآمد کسب می‌کنید و آیا روش کسب درآمد شما قانونی است یا نه. همچنین باید به صورت شهودی مشتریان که مخاطبین اصلی کسب و کار هستند را مشخص کنید. برای سرمایه گذار مهم است که بداند مشتریان و بازار هدف شما چیست و اینها تا چه میزان برای کسب و کار گردش مالی خواهند داشت.

 

تیم قوی تشکیل دهید.

سوال بعدی که باید جواب دهید این است که چه افرادی قرار است  کسب و کار شما را اجرا کنند. بیان ویژگی‌ها، مهارت‌ها، سوابق‌کاری، تعداد نفرات و حقوق و مزایای درخواستی می‌تواند سرمایه گذار را برای سرمایه گذاری ترقیب کند.تشکیل یک تیم حرفه‌ای که از سابقه خوبی برخوردار باشند برای شروع و همچنین توسعه کسب و کار شما بسیار مهم است.

 

قوانین جذب سرمایه را یاد بگیرید.

از آنجایی که جذب سرمایه عملا یک شراکت حساب می‌شود باید با نکات و قوانین حقوقی در همکاری و فعالیت طرفین آشنا باشید. مشورت با یک مشاوره حقوقی پیشنهاد می‌شود تا سهم و تکلیف دوطرف مشخص شود.

 

درمورد سرمایه گذار تحقیق کنید

تحقیق در مورد سرمایه گذار، سوابق، فعالیت‌ها، علایق و زمینه کاری باید انجام شود. باید ببینید سرمایه گذاری‌های قبلی او به چه صورتی بوده و چه نتیجه ای در بر داشته است. بررسی کنید که سرمایه گذار چه انتظاراتی از شما دارد و سپس تصمیم منطقی بگیرید.

1.0 امتیاز از 1 رای